BIA

Metoda i źródłoOpisNarzędzie wspierająceZastosowanieZaletyWady
BIA (Business impact analysis) [1], [12]Obejmuje ocenę konsekwencji zakłócenia funkcji biznesowych, procesu oraz gromadzenie informacji potrzebnych do opracowania strategii naprawczych. Potencjalne scenariusze strat są identyfikowane podczas oceny ryzyka. Może być wykorzystywana jako wstępna metoda dalszego, bardziej szczegółowego badania ryzyka.CRZ (uproszczona wersja),
OSCAD [30]
Metoda jest dobrze zdefiniowana i powszechnie stosowana, zwłaszcza przy analizie procesów biznesowych.Umożliwia określenie najważniejszych procesów i wymaganych przez nie zasobów. Pomaga określić akceptowalny czas przerwy w realizacji procesów.Może obejmować wiele różnych czynników (kategorii strat) etycznych, społecznych, prawnych, politycznych, środowiskowych, ekonomicznych (monetarnych) i innych jakościowych.Dostępne własne narzędzie (w ramach konsorcjum projektowego) wspomagające realizację tego typu analizy.
Wymaga dobrego poznania procesów, zależności od zasobów, więc ocena wszystkich procesów może być bardzo czasochłonna.Dostosowanie dostępnego narzędzia wymaga dużego nakładu pracy (stosowane w nim technologie informatyczne nie są już wspierane).

Business Impact Analysis (BIA)
Ocena wpływa na biznes, ma na celu analizę jak kluczowe zagrożenia (powodujące zaburzenie działań biznesowych) wpływają na funkcjonowanie organizacji, jak również ma na celu identyfikację i ocenę możliwości radzenia sobie z tymi zagrożeniami, zaburzeniami. Metoda jest stosowana do:

• Określenia krytyczności, ważności kluczowych procesów biznesowych organizacji, związanych z nimi zasobów i zależności pomiędzy nimi;
• Rozpoznanie, w jaki sposób te zakłócające zdarzenia wpłyną na zdolność osiągania podstawowych funkcji biznesowych;
• Określanie możliwości zarządzania skutkami zaburzeń i możliwości odtwarzania po awariach, zaburzeniach do ustalonego poziomu funkcjonowania procesów.

Metoda dostarcza wyników jakościowych, ale może być również dostosowana do oceny ilościowej.

Metoda BIA pozwala określić, w jakim czasie incydent powinien zostać „obsłużony” i podjęte działania naprawcze, aby potencjalne straty nie przekroczyły akceptowalnego poziomu. Metoda pomaga określić zabezpieczenia, które zapewnią wymaganą odporność na ewentualne zakłócenia („Praktyczne podejście do analizy wpływu na działalność” [12]).

Do góry