Risk score

Metoda i źródłoOpisNarzędzie wspierająceZastosowanieZaletyWady
 Metoda RISK SCOREJedna z metod stosowana do oceny ryzyka zawodowego. Metoda obejmuje cztery etapy:definicja, opis obszaru oceny, identyfikacja zagrożeń szacowanie ryzyka w oparciu o parametry: prawdopodobieństwo wystąpienia, czas ekspozycja na zagrożenie, potencjalne skutki wartościowanie ryzyka, określenie akceptowalności, konieczności podejmowanie działań w celu obniżenia ryzyka.  Uniwersalne narzędzie umożliwiające szacowanie ryzyka dla częstych zdarzeń o niewielkich skutkach, jak rzadkich zdarzeń o bardzo poważnych skutkach. Dla metod typu „ostrego obcięcia”, jaką jest Risk Score, może prowadzić do przeszacowania lub niedoszacowania wartości, jeżeli wartości ryzyka są bliskie progów
obszarów ryzyka (granicy przejścia między sąsiednimi kategoriami ryzyka).

Do oceny ryzyka zawodowego wykorzystuje się informacje dotyczące:

  • lokalizacji stanowiska pracy i/lub realizowanych na nim zadań,
  • osób pracujących na stanowisku, ze szczególnym uwzględnieniem tych osób, dla których przyjmuje się inne szczególne kryteria, takich np. jak kobiety w ciąży, młodociani,
  • stosowanych środków pracy, materiałów i wykonywanych operacji technologicznych,
  • wykonywanych czynności oraz sposobu i czasu ich wykonywania przez pracujące na stanowisku osoby,
  • wymagań przepisów prawnych i norm, odnoszących się do analizowanego stanowiska,
  • zagrożeń, które już zostały zidentyfikowane, ich źródeł,
  • możliwych skutków występujących zagrożeń,
  • stosowanych środków ochronnych,

Źródłami tych informacji są:

  • dane techniczne o stosowanych na stanowisku sprzęcie i urządzeniach,
  • dokumentacja techniczno – ruchowa i instrukcje stanowiskowe,
  • wyniki pomiarów czynników szkodliwych i/lub niebezpiecznych, a także uciążliwych, występujących na stanowisku pracy,
  • wypadki przy pracy, zdarzenia potencjalnie wypadkowe, choroby zawodowe oraz inne związane z warunkami pracy, a także awarie.
  • dokumentacja dotycząca wypadków przy pracy, zdarzeń potencjalnie wypadkowych, chorób zawodowych oraz awarii,
  • przepisy prawne i inne dokumenty normatywne

Informacji o analizowanym stanowisku dostarczają również:

  • obserwacja środowiska pracy,
  • obserwacja zadań wykonywanych na stanowisku pracy,
  • obserwacja zadań wykonywanych poza stanowiskiem pracy,
  • wywiady z pracownikami,
  • obserwacja czynników zewnętrznych, które mogą wpłynąć na stanowisko pracy.
  • analizy organizacji działań, których celem jest zapewnienie właściwych warunków pracy.

Metoda RISK SCORE pozwala na łatwe sprecyzowanie celów szczegółowych bezpośrednio związanych z poprawą bezpieczeństwa pracy. Polega ona na wyliczeniu wartości określającej kategorię ryzyka:

R = S x E x P

Gdzie:

R – ryzyko

S – potencjalne skutki zagrożenia

E – ekspozycja na zagrożenie

P – prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia

Tabela: Skala oceny parametru S – potencjalne skutki zagrożenia 

  Straty   ludzkie Straty   materialne
Wartość Strata  
100Poważna   katastrofaWiele   ofiar śmiertelnychPonad   35 mln zł
40Katastrofa  Kilka   ofiar śmiertelnych3,3   –35 mln zł
15Bardzo   duża strataOfiara   śmiertelna350   tys. – 3,5 mln zł
7Duża   strataCiężkie   uszkodzenie ciała35   tys.– 350 tys. zł
3Średnia   strataAbsencja   w pracy3,5   – 35 tys. zł
1Mała   strataUdzielenie   pierwszej pomocyPoniżej   3,5 tys. zł

Tabela: Skala oceny parametru E – ekspozycja na zagrożenia

WartośćEkspozycja – opis
10Stała
6Częsta   (codziennie)
3Sporadyczna   (raz na tydzień)
2Okazjonalna   (raz na miesiąc)
1Minimalna   (kilka razy rocznie)
0,5Znikoma   (raz do roku)

Tabela: Skala oceny parametru P – prawdopodobieństwo zaistnienia

WartośćPrawdopodobieństwo – opisSzansa w %
10Bardzo prawdopodobne50 (1 na 2)
6Całkiem możliwe10 (1 na 10)
3Mało prawdopodobne 1 (1 na 100)
1Tylko sporadycznie możliwe0,1 (1 na 1000)
0,5Możliwe do pomyślenia0,01 (1 na 10 000)
0,2Praktycznie możliwe0,001 (1 na 100 000)
0,1Tylko teoretycznie możliwe0,0001 (1 na 1 000 000)

Tabela: Kategorie ryzyka

Kategoria ryzyka Wartość [R] Akcja
[1]ZaniedbywalnePoniżej 1,4Żadne działania nie są potrzebne
[2]Akceptowalne1,4 do 48Należy zwrócić uwagę
[3]Średnie48 do 270Potrzebna poprawa
[4]Poważne270 do 1440Potrzebna natychmiastowa poprawa
[5]NieakceptowalnePowyżej 1440Rozważ wstrzymanie prac

Podstawowym kryterium dopuszczalności ryzyka są wymagania obowiązujących przepisów i norm, wyznaczające dopuszczalny poziom ryzyka. Ryzyko można uznać za dopuszczalne, jeżeli stwierdzono, że:

  • spełnione są wymagania obowiązujących przepisów i norm,
  • stosowne są odpowiednie środki ochronne.

Dopuszczalne ryzyko dla danego stanowiska pracy jest określone przez Zespół dokonujący oceny ryzyka każdorazowo przy wykonywaniu oceny ryzyka zawodowego.

Tabela: Przedziały ryzyka z definicją akceptowalności

Oszacowanie ryzyka zawodowego Dopuszczalność ryzyka zawodowego Niezbędne działania
 5 Bardzo duże ryzykoNiedopuszczalne   (nieakceptowalne)Jeżeli   ryzyko zawodowe jest związane z pracą już wykonywaną, działania w celu jego   zmniejszenia trzeba podjąć natychmiast. Planowana praca nie może być   rozpoczęta do czasu zmniejszenia ryzyka zawodowego do poziomu dopuszczalnego.
 4 Duże ryzykoNiedopuszczalne   (nieakceptowalne)
 3 Średnie ryzykoDopuszczalne (akceptowalne)Zaleca   się zaplanowanie i podjęcie działań, których celem jest zmniejszenie ryzyka   zawodowego
 2 Małe ryzykoDopuszczalne (akceptowalne)Zaleca   się rozważenie możliwości dalszego zmniejszenia poziomu ryzyka zawodowego lub   zapewnienia, że ryzyko zawodowe pozostanie
 1 Bardzo małe ryzykoDopuszczalne (akceptowalne)Działania   zapewniające utrzymanie ryzyka na tym poziomie

Do góry