RAMS

RAMS jest to procedura która stanowi szczególnie istotne narzędzie do zarządzania, badania i analizy elementów, podsystemów i wyrobów pod kątem niezawodności (Reliability), dostępności części zamiennych (Availability), podatności na utrzymanie (Maintainability) oraz bezpieczeństwa (Safety).

Zapewnia ona, że sprecyzowane na samym początku realizacji projektu wymagania klienta, założone wymagania normatywne i prawne, będą we wszystkich etapach cyklu życia zachowane i weryfikowane. Procedura RAMS zapewnia również sprzężenie zwrotne z wynikami eksploatacyjnymi poprzez systematyczne pobieranie, gromadzenie i analizowanie wielu określonych parametrów świadczących o spełnieniu przyjętych kryteriów RAMS.

1. Niezawodność (ang. Reliability) – prawdopodobieństwo, że dany wyrób będzie wykonywać żądane funkcje w ustalonych warunkach przez określony czas:

– średni czas między awariami MTBF (ang. Mean Time Between Failures),

– średni czas do awarii MTTF (ang. Mean Time To Failure).

2. Dostępność (ang. Availability) – zdolność wyrobu do znajdowania  się w stanie umożliwiającym wypełnienie wymaganych funkcji (wyrażona w procentach lub jako prawdopodobieństwo).

3. Naprawialność (ang. Maintainability) – prawdopodobieństwo przywrócenia sprawności obiektowi w określonym czasie:

–  średni czas naprawy MTTR (ang. Mean Time To Repair),

–  średni czas pomiędzy przeglądami MTBM (ang. Mean Time Between Maintenance),

 –  czas trwania przeglądu MTTM (ang. Mean Time to Maintenance),

–  koszty obsługi,

–  koszty utrzymania.

4. Bezpieczeństwo (ang. Safety) – brak nieakceptowalnego poziomu ryzyka.

Możliwości RAMS:

 • Identyfikacja potencjalnych wąskich gardeł

• Oszacowanie dostępności instalacji

• Wstępne określenie planowanych i nieplanowanych działań związanych z utrzymaniem ruchu

• Opracowanie optymalnej strategii postojów (czas pomiędzy postojami i czas trwania postojów)

• Analiza wpływu wielkości kadr utrzymania ruchu

• Opracowanie strategii łagodzenia skutków przewidywanych uszkodzeń

• Wykonanie wstępnej analizy krytyczności urządzeń

• Optymalizacja niezawodności na etapie projektowym poprzez analizę szerokiego zakresu opcji.

Ogólne wytyczne dotyczące analizy RAMS ujęte są w normie PN-EN 50126 Zastosowania kolejowe – Specyfikacja niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa.

Procedura RAMS jest elementem standardu IRIS (Międzynarodowy Standard Branży Kolejowej). Pozostałymi elementami tego standardu są też: „-„ kontrola pierwszej sztuki (FAI – First Article Inspection);  – „„ walidacja procesów związanych z produkcją i realizacją usług; – „ zarządzanie ryzykiem i możliwościami.

Do góry