RAMS jest to procedura która stanowi szczególnie istotne narzędzie do zarządzania, badania i analizy elementów, podsystemów i wyrobów pod kątem niezawodności (Reliability), dostępności części zamiennych (Availability), podatności na utrzymanie (Maintainability) oraz bezpieczeństwa (Safety).
Zapewnia ona, że sprecyzowane na samym początku realizacji projektu wymagania klienta, założone wymagania normatywne i prawne, będą we wszystkich etapach cyklu życia zachowane i weryfikowane. Procedura RAMS zapewnia również sprzężenie zwrotne z wynikami eksploatacyjnymi poprzez systematyczne pobieranie, gromadzenie i analizowanie wielu określonych parametrów świadczących o spełnieniu przyjętych kryteriów RAMS.
1. Niezawodność (ang. Reliability) – prawdopodobieństwo, że dany wyrób będzie wykonywać żądane funkcje w ustalonych warunkach przez określony czas:
– średni czas między awariami MTBF (ang. Mean Time Between Failures),
– średni czas do awarii MTTF (ang. Mean Time To Failure).
2. Dostępność (ang. Availability) – zdolność wyrobu do znajdowania się w stanie umożliwiającym wypełnienie wymaganych funkcji (wyrażona w procentach lub jako prawdopodobieństwo).
3. Naprawialność (ang. Maintainability) – prawdopodobieństwo przywrócenia sprawności obiektowi w określonym czasie:
– średni czas naprawy MTTR (ang. Mean Time To Repair),
– średni czas pomiędzy przeglądami MTBM (ang. Mean Time Between Maintenance),
– czas trwania przeglądu MTTM (ang. Mean Time to Maintenance),
– koszty obsługi,
– koszty utrzymania.
4. Bezpieczeństwo (ang. Safety) – brak nieakceptowalnego poziomu ryzyka.
Możliwości RAMS:
• Identyfikacja potencjalnych wąskich gardeł
• Oszacowanie dostępności instalacji
• Wstępne określenie planowanych i nieplanowanych działań związanych z utrzymaniem ruchu
• Opracowanie optymalnej strategii postojów (czas pomiędzy postojami i czas trwania postojów)
• Analiza wpływu wielkości kadr utrzymania ruchu
• Opracowanie strategii łagodzenia skutków przewidywanych uszkodzeń
• Wykonanie wstępnej analizy krytyczności urządzeń
• Optymalizacja niezawodności na etapie projektowym poprzez analizę szerokiego zakresu opcji.
Ogólne wytyczne dotyczące analizy RAMS ujęte są w normie PN-EN 50126 Zastosowania kolejowe – Specyfikacja niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa.
Procedura RAMS jest elementem standardu IRIS (Międzynarodowy Standard Branży Kolejowej). Pozostałymi elementami tego standardu są też: - kontrola pierwszej sztuki (FAI – First Article Inspection); – walidacja procesów związanych z produkcją i realizacją usług; – zarządzanie ryzykiem i możliwościami.